De meeste wegauto’s zijn gebouwd om zo zuinig en betrouwbaar mogelijk te zijn, maar als u een van de volgende upgrades uitvoert, kan dat het gedrag en het gevoel van de auto veranderen. Zorg ervoor dat u zich goed gedocumenteerd heeft voordat u tijd en geld in iets investeert.

1. Inlaat en Uitlaat

Op een standaard motor zijn de algemene resultaten van een CAI (koude luchtinlaat) en catbacks (performance uitlaatsystemen) meer “show” dan “go”. Dat gezegd hebbende, motor/uitlaat geluid is meer merkbaar en een minimale toename in pk’s (indien correct uitgevoerd) is ook mogelijk. Een schoner ogende motorruimte en een verchroomde dubbele uitlaat is ook altijd een goed begin.

2. Hergeprogrammeerde ECU (Electronic Control Unit)

Om knipperende “check engine” lampjes en mechanische kwaaltjes (zoals een stroeve motor start / stationair) te voorkomen, is een prestatie getunede ECU sterk aan te bevelen, omdat het beter “begrijpt” alle significante veranderingen in pk / koppel gegevens. Bij automatische transmissies kan een ECU ook worden gebruikt om de overbrengingsverhoudingen te wijzigen (zodat de transmissie sneller schakelt).

3. Turbocharger/Supercharger upgrades

Turbo- en superchargerkits zijn vaak erg duur, maar ze kunnen net zo goed voor de extra power zorgen die u wilt (waarbij de vuistregel is dat u ervoor moet zorgen dat uw motor dergelijke grote upgrades veilig kan doorstaan). Als je technisch onderlegd bent, kun je met doe-het-zelfkits honderden euro’s besparen op de installatiekosten, anders kun je dit het beste door een professional laten doen.

Tip: achterspoilers

4. Transmissie

Standaard rijders kunnen “short-shift” kits krijgen die de tijd tussen het schakelen verkorten, en de acceleratie kunnen verhogen. Een prestatiegerichte koppeling kan de transmissie ook helpen om een hoger motorkoppel/pk beter aan te kunnen.

5. Velgen/Banden

Een goede set velgen en banden kan meer zijn dan alleen een mooie accessoire, want ze kunnen een groot verschil maken voor het reactievermogen van uw auto. Hoewel standaardvelgen beter bestand zijn tegen corrosie en slijtage, zijn sommige aftermarketvelgen lichter en breder, waardoor ze meer rubber kunnen bevatten en de algemene grip op de weg verbeteren. 

6. Ophanging

Stuggere veren en schokdempers kunnen het weggedrag verbeteren en het extra gewicht van andere upgrades beter verwerken. Een sterkere sway- en torsiestang kan het overhellen van de carrosserie in bochten eveneens verminderen – een leuke toevoeging als uw auto over het algemeen als een boot stuurt.

7. Remmen

Geventileerde schijfremmen koelen gemakkelijker af bij hard remmen en helpen schade aan de remschijven (zoals kromtrekken) te voorkomen. Hoewel duurder, kunnen sommige eigenaars zelfs kiezen voor een ‘disc-disc’ conversie, waarbij de trommels achteraan vervangen worden door schijfremmen met remklauwen.

Uitgelicht: interieurverlichting

8. Chassis

Bij het accelereren is uw auto onderhevig aan torsie, wat na verloop van tijd kan leiden tot kromtrekken op belangrijke punten in het chassis. Verstevigingen, zoals torsiestangen, worden geïnstalleerd om dit probleem op te lossen. Koppelstangen variëren per type aandrijflijn (FWD, RWD, AWD of 4×4).

9. Esthetiek aan de buitenkant

Afhankelijk van uw auto is er meestal een reeks window-tints, bodykits, motorkappen en spoilers op maat verkrijgbaar, zodat u uw auto naar eigen inzicht kunt personaliseren. Mistlampen en high-definition projector koplamp kits zijn ook leuke finishing touches.

10. Een goede ol ’tune-up

Een slecht brandstofverbruik, overmatig verbrandende motorolie, ruw starten/neutraal lopen en slechte acceleratie (onder andere) zijn zeker tekenen van een broodnodige tune-up. Het reinigen van de inlaat, het vervangen van het luchtfilter, bougies en kabels zijn slechts enkele van de opties die kunnen helpen om uw oude hengst weer aan de praat te krijgen.