Cabrio travel

Traileronderdelen checken: zo voorkom je pech en ongelukken

Geplaatst op

Of je nu regelmatig met een aanhanger rijdt of af en toe een trailer gebruikt voor vervoer van materialen, paarden of voertuigen—veiligheid begint bij goed onderhoud. Het checken van traileronderdelen is geen overbodige luxe, maar essentieel om ongelukken, stilstand of schade te voorkomen. In deze blog leggen we uit welke onderdelen je regelmatig moet controleren en waar je op moet letten.

Banden: meer dan alleen profiel

De banden van een trailer krijgen veel te verduren. Controleer ze op slijtage, scheurtjes, uitdroging en natuurlijk de profieldiepte (minimaal 1,6 mm, maar bij voorkeur meer). Vergeet ook de bandenspanning niet. Te zachte banden zorgen voor extra slijtage en gevaarlijk rijgedrag, zeker bij hogere snelheden of zware lading. Let ook op de leeftijd van de banden. Zelfs als het profiel nog goed is, kunnen banden na vijf tot zeven jaar uitdrogen en scheuren vertonen. De productiedatum staat op de zijkant van de band vermeld (DOT-code).

Remsysteem: cruciaal bij zwaardere trailers

Vooral bij geremde trailers is het belangrijk dat het remsysteem goed werkt. Controleer de oplooprem, de remkabels en de afstelling van de remmen. Een rem die hapert of niet goed pakt, kan tot gevaarlijke situaties leiden. Laat het systeem regelmatig inspecteren door een specialist als je zelf niet technisch onderlegd bent.

Verlichting: gezien worden is overleven

Een van de meest voorkomende defecten bij trailers is kapotte of slecht werkende verlichting. Controleer bij elke rit of de knipperlichten, remlichten, achterlichten en kentekenverlichting werken. Controleer ook de stekkerverbinding tussen de auto en de trailer op corrosie of losse contacten. Tip: neem altijd een setje reservelampjes mee.

Oploopdemper en kogelkoppeling

De oploopdemper zorgt ervoor dat de trailer geleidelijk remt bij het vertragen van de auto. Als deze versleten is, merk je dat de trailer hard ‘duwt’ bij het afremmen. Controleer ook de kogelkoppeling op speling, roest of beschadigingen. Een loszittende koppeling kan levensgevaarlijk zijn. Gebruik altijd een veiligheidskabel (losbreekkabel) bij geremde trailers.

Assen en lagers: draaiende delen in topconditie

De assen en wielnaven moeten vrij kunnen draaien zonder speling of bijgeluiden. Versleten lagers kunnen oververhit raken en zelfs vastlopen. Je kunt ze jaarlijks (laten) smeren of vervangen. Controleer bij dubbelassige trailers of beide assen gelijk belast worden en geen afwijkende slijtage vertonen.

Vloer, opbouw en bevestigingspunten

Tot slot: controleer de laadvloer op rot, scheuren of losse delen. Bevestigingspunten voor sjorbanden moeten stevig en roestvrij zijn. Controleer of de opbouw (zoals zijwanden of huifconstructie) nog stevig vastzit en geen scheuren of loszittende bouten heeft. Heb je onderdelen zoals aanhanger verlichting nodig, die koop je gemakkelijk bij onlinetrailerparts.nl. 

Gerelateerde berichten

Verkeerspollers en kentekenherkenning camera’s: moderne oplossingen voor toegangsbeheer

In drukke stedelijke omgevingen en op particuliere terreinen is toegangsbeheer essentieel voor veiligheid en een efficiënte verkeersstroom....

Lees meer

Over ons

Dol op cabrio’s en roadtrips, plus alles er tussenin? Dan is deze informatieve blog site zeker de van het doorspitten waard! We houden je op de hoogte van interessante onderwerpen!

Contactgegevens

Via info @ cabriotravel.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2025 Alle rechten voorbehouden